Του Δημήτρη Κατσαγάνη
Τρία σενάρια για την εξέλιξη των κύριων συντάξεων έχει στη βαλίτσες της η αντιπροσωπεία της ελληνικής κυβέρνησης η οποία βρίσκεται ήδη στο Παρίσι, όπου αναμένεται να συναντηθεί με τα ανώτατα κλιμάκια της τρόικας.
Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές τα τρία σενάρια είναι τα εξής: ...
Τρία σενάρια για την εξέλιξη των κύριων συντάξεων έχει στη βαλίτσες της η αντιπροσωπεία της ελληνικής κυβέρνησης η οποία βρίσκεται ήδη στο Παρίσι, όπου αναμένεται να συναντηθεί με τα ανώτατα κλιμάκια της τρόικας.
Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές τα τρία σενάρια είναι τα εξής: ...
* “πάγωμα” κάθε αύξησης στις συντάξεις το 2016 και το 2017
* μείωση 20% στις κύριες συντάξεις για όσους λάβουν τη σύνταξη τους μετά την 1η Ιανουαρίου του 2015
* οριζόντια μείωση 3,5% σε όλες τις κύριες συντάξεις (παλιών και “νέων” συνταξιούχων) από την 1η Ιανουαρίου του 2015.
Οι ίδιες κυβερνητικές πηγές του Capital.gr αναφέρουν ότι το ένα ή το άλλο σενάριο θα ενεργοποιηθεί ανάλογα με το “δημοσιονομικό κενό” το 2015, το οποίο θα συμφωνήσει η ελληνική πλευρά με την τρόικα.
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές κάθε... ευρώ πάνω από 500 εκατ. ευρώ περίπου που θα τεθεί ως πρόβλεψη από την ελληνική κυβέρνηση και την τρόικα για το “δημοσιονομικό κενό” το 2015 θα αναζητηθεί από τις συνταξιοδοτικές δαπάνες.
Τα πρώτα 500 εκατ. ευρώ, αναφέρουν κυβερνητικά στελέχη, θα προέλθουν από τους Δήμους (350 εκατ. ευρώ), το νέο μισθολόγιο του Δημοσίου (100 εκατ. ευρώ) και το Επίδομα Κοινωνικής Αλληλεγγύης Συνταξιούχων – ΕΚΑΣ (50 εκατ. ευρώ). Σημειώνεται πως η τρόικα βλέπει “δημοσιονομικό κενό” γύρω στα 2 δισ. ευρώ και έχει ζητήσει ήδη περικοπές 1 δισ. ευρώ από τις δαπάνες για κύριες συντάξεις του ιδιωτικού (ΙΚΑ, ΟΑΕΕ, ΟΓΑ, ΕΤΑΑ, κλπ.) και δημόσιου τομέα.
Σε περίπτωση που περάσει η πρόβλεψη της τρόικας για “δημοσιονομικό κενό” από 750 εκατ. ευρώ έως τουλάχιστον 1,5 δισ. ευρώ δισ. ευρώ, τότε τα σενάρια που υπάρχουν σε σχέση με τις κύριες συντάξεις είναι τρία και μπορούν να εφαρμοστούν ανάλογα με με το εύρος του εν λόγω κενού, αν και από το υπουργείο Εργασίας λένε ότι πολιτική βούληση της κυβέρνησης είναι να μην υπάρξει καμία μείωση στις κύριες συντάξεις:
1. “Πάγωμα” στην αύξηση των κύριων συντάξεων το 2016 και το 2017.
Σύμφωνα με το νόμο 4024/2011, όλες οι κύριες συντάξεις (παλιές και “νέες”) από την 1η Ιανουαρίου 2016 θα αναπροσαρμοστούν ανάλογα με το ρυθμό μεταβολής του ΑΕΠ και του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή. Με βάση τις σχετικές προβλέψεις του Μεσοπροθέσμου Προγράμματος Δημοσιονομικής Πολιτικής θα προκύψει μία ετήσια αύξηση 3,2% στις κύριες συντάξεις στο παραπάνω διάστημα. Αυτή, όμως, η ποσοστιαία αύξηση, θα επιβάρυνε τα ταμεία κύριας ασφάλισης 900 εκατ. ετησίως. Οι αντιρρήσεις της τρόικας σε σχέση με αυτό το μέτρο είναι ότι αποτελεί “αποτροπή μελλοντικής δαπάνης” και όχι ένα “μέτρο άμεσης απόδοσης” για τα δημόσια οικονομικά της χώρας. Το μέτρο αυτό θα είχε περισσότερο “συμβολικό” χαρακτήρα, σε περίπτωση που η τρόικα δεχόταν τελικά ένα “δημοσιονομικό κενό” 500 εκατ. ευρώ για το 2015. Μαζί του θα μπορούσε να περάσει το μέτρο της μείωσης έως 30% στις ασφαλιστικές εισφορές του ΟΑΕΕ, το οποίο εκτιμάται από κυβερνητικούς παράγοντες ότι θα έφερνε 300 – 400 εκατ. ευρώ στα έσοδα του ταμείου, αποτρέποντας μία νέα αντίστοιχη κρατική ενίσχυση. Η μείωση του ΕΚΑΣ κατά 200 εκατ. ευρώ δεν θεωρείται σχεδόν “δημοσιονομικά” ουδέτερη, μιας και αυτό το ποσό θα πάει για χάρη της πανελλαδικής εφαρμογής του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος μετά το καλοκαίρι του 2015.
2. Η μείωση του συντελεστή υπολογισμού της σύνταξης από το 2% στο 1,7% με βάση την τελευταία πενταετία (και όχι την τελευταία δεκαετία) για όλους όσους “βγουν” στη σύνταξη μετά την 1η Ιανουαρίου του 2015, με εξαίρεση όσους έχουν θεμελιώσει συνταξιοδοτικό δικαίωμα έως το 2010.
Η ετήσια εξοικονόμηση από την εφαρμογή ενός τέτοιου μέτρου εκτιμάται γύρω στα 370 εκατ. ευρώ και, συνεπώς, γύρω στα 800 – 900 εκατ. σε ορίζοντα τριετίας (2015-17). Αυτό το μέτρο θα έφερνε μείωση 20% στις βασικές συντάξεις όσους “βγουν” στη σύνταξη μετά την 1η Ιανουαρίου του 2015 (γύρω στους 110.000 στον ιδιωτικό τομέα και άλλοι 20.000 στο δημόσιο τομέα). Ένα τέτοιο σενάριο θα μπορούσε να εφαρμοστεί σε περίπτωση που το “δημοσιονομικό κενό” του 2015 έκλεινε στα 870 -900 εκατ. ευρώ (έτσι θα καλυφθεί ως εξής : 500 εκατ. από δήμους, μισθολόγιο δημοσίου, ΕΚΑΣ και 370 εκατ. ευρώ από συντάξεις)
3. Η οριζόντια μείωση 3,5% σε όλες τις κύριες συντάξεις (παλιές και “νέες”) από την 1η Ιανουαρίου του 2015.
Το μέτρο θα αφορά όλους όσους λαμβάνουν ή επρόκειτο να λάβουν βασική σύνταξη από τον ιδιωτικό ή το δημόσιο τομέα και θα απέδιδε τουλάχιστον 900 εκατ. ευρώ στον προϋπολογισμό. Το σενάριο αυτό θα μπορούσε να εφαρμοστεί σε περίπτωση που το “δημοσιονομικό κενό” το 2015 έκλεινε στα περίπου 1,5 δισ. ευρώ (σ.σ. θα καλύπτονταν με 500 εκατ. ευρώ από δήμους, μισθολόγιο δημοσίου, ΕΚΑΣ και με 900 εκατ. ευρώ από συντάξεις).
Από capital
http://greki-gr.blogspot.gr/2014/11/1-2015.html
0 Σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Θα σας παρακαλούσαμε θερμά να είστε κόσμιοι στους χαρακτηρισμούς σας, επειδή υπάρχουν καθημερινά και αρκετοί επισκέπτες του ιστολογίου οι οποίοι είναι ανήλικοι.
Τα σχόλια στα blogs υπάρχουν για να συνεισφέρουν οι αναγνώστες στο διάλογο. Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές.
Τα σχόλια θα εγκρίνονται μόνο όταν είναι σχετικά με το θέμα, δεν αναφέρουν προσωπικούς, προσβλητικούς χαρακτηρισμούς, καθώς επίσης και τα σχόλια που δεν παραπέμπουν σε οποιοδήποτε διαφημιστικό υλικό.
Επίσης, όταν μας αποστέλλονται κείμενα (μέσω σχολίων ή ηλεκτρονικού ταχυδρομείου), παρακαλείσθε να αναγράφετε την αντίστοιχη πηγή τους σε περίπτωση που δεν είναι δικά σας.
Τα σχόλια δημοσιεύονται με μικρή καθυστέρηση και αφού τα ελέγξει κάποιος
από τη διαχείριση, όχι για λογοκρισία αλλά για έλεγχο για μη αναφορά
σε προσωπικά δεδομένα, τηλέφωνα, διευθύνσεις ή υβριστικά μηνύματα
ή δεσμούς (Link) με σεξουαλικό περιεχόμενο.
Τα σχόλια, οι απόψεις των σχολιαστών δεν απηχούν κατ ανάγκη
τις απόψεις του ιστολογίου μας και δεν φέρουμε καμία ευθύνη γι’ αυτά.
Ευχαριστούμε για την κατανόησή σας...
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------