Είναι μια ενέργεια που θα αναβαθμίσει κάθετα την Ελλάδα και θα της δώσει την δυνατότητα να εκμεταλλευθεί και τους δικούς της υδρογονάνθρακες για τους οποίους προκύπτει με βάση τις έρευνες ότι νοτίως της Κρήτης οι ποσότητές τους ξεπερνούν κάθε προσδοκία.
Bέβαια αυτό σημαίνει ότι για να καταστεί ο αγωγός κερδοφόρος θα πρέπει να «γεμίσει» με ισραηλινό, κυπριακό, αιγυπτιακό και... ελληνικό αέριο.
Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να ανακηρυχθεί σύντομα η ελληνική ΑΟΖ και όλοι θα πρέπει να ετοιμαστούν για το ενδεχόμενο αντιμετώπισης των τουρκικών αντιδράσεων. Στην ΕΕ είναι αποφασισμένοι για κάτι τέτοιο;
Το "πράσινο φως" 'οπως αναφέρει το cretalive πήρε από την Κομισιόν η χρηματοδότηση ύψους 34,5 εκατ. ευρώ από την ΕΕ για τις τελικές τεχνικές μελέτες του αγωγού EastMed από θαλάσσια περιοχή ανοιχτά της Κύπρου προς την ηπειρωτική Ελλάδα δια μέσου της Κρήτης.
Η μελέτη συμπεριλαμβάνεται στη δέσμη επενδύσεων που εγκρίθηκαν ύψους 873 εκατ. ευρώ σε σημαντικά ευρωπαϊκά έργα ενεργειακών υποδομών.
Η εξέλιξη αυτή έρχεται να προστεθεί σε μια σειρά πρόσφατων εξελίξεων και επαφών για την προώθηση του EastMed, σε συνέχεια του Μνημονίου Κατανόησης που υπογράφηκε μεταξύ Ελλάδας, Κύπρου, Ιταλίας και Ισραήλ, με τη στήριξη της ΕΕ, τον περασμένο Δεκέμβρη στην Κύπρο.
Άλλωστε, εντός των επομένων μηνών και πάντως μέσα στο 2018 επίκειται η υπογραφή Διακρατικής Συμφωνίας για τον αγωγό από τις εμπλεκόμενες χώρες, που θα δρομολογήσει τα επόμενα βήματα στην κατεύθυνση προς την υλοποίηση του έργου.
Το θέμα του EastMed απασχόλησε πριν από λίγες ημέρες τις επαφές Τσίπρα-Τζεντιλόνι στη Ρώμη, στο περιθώριο των εργασιών της τέταρτης Συνόδου των Ευρωπαϊκών χωρών του Νότου, αλλά και τη συζήτηση μεταξύ των υπουργών Ενέργειας Ελλάδας, Ιταλίας και Ισραήλ, Σταθάκη, Καλέντα και Στάινιτς αντίστοιχα, στην Ιερουσαλήμ, στο περιθώριο του Israel Business Conference 2018.
Τι αφορά η χρηματοδότηση
Η έγκριση από την Κομισιόν αφορά τη χρηματοδότηση τελικού λεπτομερούς μηχανολογικού σχεδιασμού για το θαλάσσιο τμήμα του αγωγού από την Κύπρο μέχρι την Κρήτη και από την Κρήτη μέχρι την Πελοπόννησο, καθώς και για το τμήμα του αγωγού από την Πελοπόννησο μέχρι την Θεσπρωτία.
Επίσης, εγκρίθηκε η χρηματοδότηση της λεπτομερούς βυθομέτρησης και χάραξης της πορείας του αγωγού, καθώς και έργα μηχανικής θαλάσσιου περιβάλλοντος.
Ιδιαίτερη σημασία έχει το γεγονός ότι η έγκριση αφορά και το κόστος των απαιτούμενων για την ολοκλήρωσή του αδειοδοτήσεων, για τις οποίες θα αιτηθεί η IGI Poseidon S.A. στις αρμόδιες ελληνικές και κυπριακές αρχές.
Συνολικά, η εγκριθείσα χρηματοδότηση αγγίζει στο 50% του κόστους των σχετικών έργων.
Χρηματοδότηση σε 17 έργα
Η μετάβαση της ΕΕ σε μια καθαρή και σύγχρονη οικονομία είναι στόχος της Ενεργειακής Ένωσης, η οποία αποτελεί προτεραιότητα για την Επιτροπή Γιούνκερ. Πρόκειται πλέον για τη νέα επικρατούσα πραγματικότητα, και ένα σημαντικό στοιχείο για την υλοποίησή της είναι η προσαρμογή των ευρωπαϊκών υποδομών στις μελλοντικές ενεργειακές ανάγκες. Η κατάλληλη διασύνδεση των δικτύων ηλεκτρικής ενέργειας και των αγωγών φυσικού αερίου αποτελεί το θεμέλιο μιας ολοκληρωμένης ευρωπαϊκής ενεργειακής αγοράς που στηρίζεται στην αρχή της αλληλεγγύης. Ως εκ τούτου, η στήριξη αυτών των 17 επιλεγέντων έργων στους τομείς της ηλεκτρικής ενέργειας και του φυσικού αερίου, σηματοδοτεί την επιθυμία της Ευρώπης να αναβαθμίσει το ευρωπαϊκό ενεργειακό σύστημα και να το κάνει πιο ανταγωνιστικό, με τελικό αποτέλεσμα την παροχή φθηνότερης και ασφαλούς ενέργειας σε όλους τους Ευρωπαίους καταναλωτές.
Η χρηματοδότηση που διαθέτει η ΕΕ για τα επιλεγέντα έργα προέρχεται από τη διευκόλυνση «Συνδέοντας την Ευρώπη» (ΔΣΕ), η οποία αποτελεί το ευρωπαϊκό πρόγραμμα στήριξης των διευρωπαϊκών υποδομών.
Από τα 17 έργα που επιλέχθηκαν για χρηματοδότηση:
8 ανήκουν στον τομέα της ηλεκτρικής ενέργειας (χρηματοδότηση ΕΕ 680 εκατ. ευρώ) και 9 στον τομέα του φυσικού αερίου(χρηματοδότηση ΕΕ 193 εκατ. ευρώ).
4 αφορούν δομικά έργα (χρηματοδότηση ΕΕ 723 εκατ. ευρώ) και 13 μελέτες (χρηματοδότηση ΕΕ 150 εκατ. ευρώ).
Στον τομέα της ηλεκτρικής ενέργειας, επιχορήγηση 578 εκατ. ευρώ, η μεγαλύτερη επιχορήγηση που διέθεσε ποτέ η διευκόλυνση «Συνδέοντας την Ευρώπη» - Ενέργεια, θα έχει καθοριστική σημασία για την κατασκευή της διασύνδεσης Γαλλίας-Ισπανίας στον Βισκαϊκό Κόλπο. Με τη νέα σύνδεση θα ενσωματωθεί καλύτερα η Ιβηρική χερσόνησος στην εσωτερική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας. Στο συγκεκριμένο έργο, που περιλαμβάνει ένα υπεράκτιο τμήμα 280 χλμ, εφαρμόζονται τεχνολογικά καινοτόμες λύσεις όσον αφορά τον σχεδιασμό του τμήματος του δικτύου πάνω από το φαράγγι Capbreton και μέχρι το γαλλικό έδαφος, το οποίο είναι στο σύνολό του υπόγειο. Η νέα αυτή σύνδεση θα διπλασιάσει σχεδόν την ικανότητα διασύνδεσης μεταξύ των δύο χωρών, από 2.800 MW σε 5.000 MW, και θα φέρει την Ισπανία εγγύτερα στον στόχο του 10% της διασύνδεσης, από το επίπεδο του 6% που βρίσκεται σήμερα. Ένα τέτοιο άλμα θα δώσει τη δυνατότητα αυξημένης ενσωμάτωσης των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, συμβάλλοντας με τον τρόπο αυτό καθοριστικά στη μετάβαση σε καθαρή ενέργεια και στην πολιτική μετάβασης της ΕΕ σε καθαρή ενέργεια.
Το SuedOstLink, ένα από τα μεγαλύτερα έργα ενεργειακών υποδομών της Γερμανίας, θα χρηματοδοτηθεί με 70 εκατ. ευρώ για δραστηριότητες που θα συμβάλουν στην έναρξη των εργασιών. Το έργο συνίσταται στην τοποθέτηση 580 χλμ υπόγειων καλωδίων υψηλής τάσης. Με το δίκτυο αυτό θα δημιουργηθεί η επειγόντως αναγκαία σύνδεση της αιολικής ενέργειας που παράγεται στο βόρειο τμήμα της Γερμανίας με τα κέντρα κατανάλωσης της ενέργειας στο νότιο τμήμα της χώρας. Έτσι θα διασφαλιστεί η καλύτερη ενσωμάτωση της ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές και θα δοθεί ώθηση στη διασυνοριακή ανταλλαγή ενέργειας με τα γειτονικά κράτη μέλη της ΕΕ.
Επίσης, θα διατεθούν 27 εκατ. ευρώ για τη στήριξη της κατασκευής μιας νέας εσωτερικής γραμμής ηλεκτροδότησης, ισχύος400 kV, μεταξύ Cernavoda και Stalpu (RO), η οποία θα συμβάλει στην αύξηση της ικανότητας διασύνδεσης μεταξύ Ρουμανίας και Βουλγαρίας και στη μεγαλύτερη ενσωμάτωση της αιολικής ενέργειας που παράγεται στην ακτή του Ευξείνου Πόντου.
Στον τομέα του φυσικού αερίου, η διευκόλυνση «Συνδέοντας την Ευρώπη» θα χρηματοδοτήσει έργα υποδομών σημαντικά για δύο νησιωτικά κράτη μέλη. Πρώτον, η εισαγωγή του φυσικού αερίου στην Κύπρο μέσω του έργου CyprusGas2EU (χρηματοδότηση ΕΕ 101 εκατ. ευρώ) θα θέσει τέρμα στη σημερινή ενεργειακή απομόνωση του νησιού, θα φέρει διαφοροποίηση σε μια περιοχή όπου κυριαρχεί μια μόνο πηγή εφοδιασμού και θα συμβάλει στη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, καθώς η κατανάλωση ορυκτών καυσίμων θα αντικατασταθεί από την κατανάλωση αερίου. Επίσης, θα βελτιώσει την ενεργειακή ασφάλεια και την ανταγωνιστικότητα των τιμών.
Δεύτερον, θα χρηματοδοτηθεί με 3,7 εκατ. ευρώ η εκπόνηση μελέτης σχετικά με τη διασύνδεση φυσικού αερίου Μάλτας-Ιταλίας, η οποία θα τερματίσει τον αποκλεισμό της Μάλτας από το ευρωπαϊκό δίκτυο φυσικού αερίου.
Η διασύνδεση αυτή θα συνδέσει τη Μάλτα με την ιταλική αγορά, ενισχύοντας την ασφάλεια εφοδιασμού του νησιού σε αέριο, όπως είχε γίνει παλαιότερα με το υποθαλάσσιο δίκτυο παροχής ηλεκτρικής ενέργειας το οποίο είχε επίσης χρηματοδοτήσει η ΕΕ.
Θα χρηματοδοτηθεί επίσης μια μελέτη σχετικά με τη διαδικασία χορήγησης άδειας του έργου STEP (1,7 εκατ. ευρώ), το οποίο στοχεύει στη δημιουργία ενός νέου σημείου διασύνδεσης φυσικού αερίου μεταξύ της Γαλλίας και της Ισπανίας ώστε να αυξηθούν οι αμφίδρομες ροές μεταξύ της Ιβηρικής χερσονήσου και της Γαλλίας και να βελτιωθεί η διασύνδεση με την εσωτερική αγορά φυσικού αερίου μέσω της ανάπτυξης του ανατολικού άξονα φυσικού αερίου.
Επίσης, η Επιτροπή θα επενδύσει σε εκπόνηση μελετών σχετικά με τη στήριξη του συγχρονισμού των χωρών της Βαλτικής με το δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας της Κεντρικής Ευρώπης. Η σημερινή απόφαση έχει μεγάλη σημασία προκειμένου η Εσθονία, η Λετονία, η Λιθουανία, και η Πολωνία να συμφωνήσουν στην εξεύρεση, μέχρι το τέλος του Μαΐου 2018 το αργότερο, του καλύτερου τρόπου συγχρονισμού του δικτύου ηλεκτρικής ενέργειας των χωρών της Βαλτικής με το σύστημα της ηπειρωτικής Ευρώπης, σύμφωνα πάντα με τα αποτελέσματα της υπουργικής συνόδου του Δεκεμβρίου του 1017 (βλέπε ΔΗΛΩΣΗ/17/5271).
Ιστορικό
Στο πλαίσιο του χρηματοδοτικού μηχανισμού «Συνδέοντας την Ευρώπη», διατέθηκαν κονδύλια ύψους 5,85 δισ. ευρώ για διευρωπαϊκές ενεργειακές υποδομές την περίοδο 2014-2020. Για να μπορέσει να λάβει χρηματοδότηση μια πρόταση πρέπει να αφορά «έργο κοινού ενδιαφέροντος».
Με την ολοκλήρωσή του, το έργο που χρηματοδοτείται πρέπει να δημιουργεί σημαντικά οφέλη για τουλάχιστον δύο κράτη μέλη, να προωθεί την ασφάλεια εφοδιασμού, να συμβάλλει στην ολοκλήρωση της αγοράς, να ενισχύει τον ανταγωνισμό και να μειώνει τις εκπομπές CO2. Ο κατάλογος επικαιροποιείται κάθε δύο χρόνια. Ο πλέον πρόσφατος κατάλογος ΕΚΕ δημοσιεύτηκε από την Επιτροπή τον Νοέμβριο του 2017.
Ο χρηματοδοτικός μηχανισμός «Συνδέοντας την Ευρώπη» - Ενέργεια χορήγησε ήδη 647 εκατ. ευρώ σε 34 έργα το 2014, 366 εκατ. ευρώ σε 35 έργα το 2015 και 707 εκατ. ευρώ σε 27 έργα το 2016.
http://www.ksipnistere.com
0 Σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Θα σας παρακαλούσαμε θερμά να είστε κόσμιοι στους χαρακτηρισμούς σας, επειδή υπάρχουν καθημερινά και αρκετοί επισκέπτες του ιστολογίου οι οποίοι είναι ανήλικοι.
Τα σχόλια στα blogs υπάρχουν για να συνεισφέρουν οι αναγνώστες στο διάλογο. Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές.
Τα σχόλια θα εγκρίνονται μόνο όταν είναι σχετικά με το θέμα, δεν αναφέρουν προσωπικούς, προσβλητικούς χαρακτηρισμούς, καθώς επίσης και τα σχόλια που δεν παραπέμπουν σε οποιοδήποτε διαφημιστικό υλικό.
Επίσης, όταν μας αποστέλλονται κείμενα (μέσω σχολίων ή ηλεκτρονικού ταχυδρομείου), παρακαλείσθε να αναγράφετε την αντίστοιχη πηγή τους σε περίπτωση που δεν είναι δικά σας.
Τα σχόλια δημοσιεύονται με μικρή καθυστέρηση και αφού τα ελέγξει κάποιος
από τη διαχείριση, όχι για λογοκρισία αλλά για έλεγχο για μη αναφορά
σε προσωπικά δεδομένα, τηλέφωνα, διευθύνσεις ή υβριστικά μηνύματα
ή δεσμούς (Link) με σεξουαλικό περιεχόμενο.
Τα σχόλια, οι απόψεις των σχολιαστών δεν απηχούν κατ ανάγκη
τις απόψεις του ιστολογίου μας και δεν φέρουμε καμία ευθύνη γι’ αυτά.
Ευχαριστούμε για την κατανόησή σας...
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------