ΜΙΑ ΦΟΡΑ ΜΝΗΜΟΝΙΟ, ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ ΜΝΗΜΟΝΙΟ ΥΠΟ ΤΙΣ ΠΙΟ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΕΣ ΜΟΡΦΕΣ
Η ΕΥΡΩΖΩΝΙΚΗ ΣΧΕΣΗ ΚΑΘΕΣΤΩΣ ΝΕΟΑΠΟΙΚΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΑΠΟ ΤΟ ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΙΚΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ
ΝΤΡΑΓΚΙ ΚΑΙ ΜΕΡΚΕΛ ΘΕΛΟΥΝ ΜΝΗΜΟΝΙΟ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ ΤΟ 2015
Η ΕΥΡΩΖΩΝΙΚΗ ΣΧΕΣΗ ΚΑΘΕΣΤΩΣ ΝΕΟΑΠΟΙΚΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΑΠΟ ΤΟ ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΙΚΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ
ΝΤΡΑΓΚΙ ΚΑΙ ΜΕΡΚΕΛ ΘΕΛΟΥΝ ΜΝΗΜΟΝΙΟ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ ΤΟ 2015
Aν δεν υπάρξουν εξαιρετικές πολιτικές περιπλοκές ή οικονομικές «εκπλήξεις», η κυβέρνηση θα επιχειρήσει το αμέσως επόμενο διάστημα μια απέλπιδα προσπάθεια να βελτιώσει υπέρ της το πολιτικό κλίμα και να αποφύγει, αν είναι δυνατόν, τις εκλογές, που εμφανίζονται βέβαια μέχρι, το αργότερο, αρχές Μάρτη.
Το κυβερνητικό σχέδιο επικοινωνιακού βομβαρδισμού θα βασίζεται...
Το κυβερνητικό σχέδιο επικοινωνιακού βομβαρδισμού θα βασίζεται...
στις εξής παραμέτρους.
Η χώρα από 1/1/2015 σταματάει να χρηματοδοτείται από ΕΕ και ΔΝΤ, απεμπλέκεται από τους μηχανισμούς της τρόικας και δεν θα συνομολογήσει νέο μνημόνιο, ενώ θα διασφαλίζει τον απαιτούμενο δανεισμό της προσφεύγοντας στις περίφημες αγορές.
Να σημειώσουμε ότι το τελευταίο πρακτικά σημαίνει ότι η χώρα δεν θα καταφύγει στις εναπομείνασες, σύμφωνα με το υπάρχον μνημονιακό πρόγραμμα, χρηματοδοτικές δόσεις του ΔΝΤ ύψους 12,8 δις για το 2015 έως τον Μάρτη του 2016, αφού η χρηματοδότηση από την ΕΕ (ESM) λήγει, πάντα σύμφωνα με το πρόγραμμα, στο τέλος του 2014 με τις τελευταίες δόσεις ύψους 7,1 δις.
Αυτή, όμως, η κυβερνητική επικοινωνιακή επιχείρηση, αν και εφόσον υλοποιηθούν οι παράμετροι της, υποβαθμίζει ή και παραμερίζει ολοσχερώς ένα θεμελιώδες στοιχείο: ότι για να γίνει δυνατός, αν και εφόσον προχωρήσει, ο δανεισμός της χώρας από τις αγορές είναι απαραίτητη μια ουσιώδης προϋπόθεση: η ύπαρξη της λεγόμενης «προληπτικής χρηματοδοτικής στήριξης» για την οποία έκανε λόγο η κ. Λαγκάρντ.
Η λεγόμενη αυτή «προληπτική χρηματοδοτική στήριξη» θα δίδεται από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας (ESM), θα συνιστά μια «προστατευτική ομπρέλα» για τους πιστωτές της χώρας και θα εξασφαλίζει σε κάθε περίπτωση το δανεισμό της χώρας όταν τα επιτόκια δανεισμού της από τις αγορές γίνονται ασύμφορα.
Αυτός, όμως, ο μηχανισμός της «γραμμής χρηματοδοτικής στήριξης» που θα προέρχεται από την ΕΕ (ESM) και στον οποίο το ΔΝΤ θα παίζει μόνο, όπως φαίνεται, συμπληρωματικό ρόλο, δεν θα προσφερθεί στη χώρα μας χωρίς όρους και δεσμεύσεις, οι οποίες κατά τα φαινόμενα θα είναι ιδιαίτερα επαχθείς.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα και με αντίστοιχες πρακτικές σε άλλες χώρες (που θα τύχουν, μάλλον, αυστηρότερης εφαρμογής στην περίπτωση της Ελλάδας), στο πλαίσιο του μηχανισμού «χρηματοδοτικής στήριξης» η χώρα μας θα αναλάβει σκληρότατες δεσμεύσεις μέσω συγκεκριμένου και μετρήσιμου σχεδίου, το οποίο θα κοινοποιηθεί επισήμως σε ΕΕ και ΕΚΤ μέσω μιας λεγόμενης «επιστολής προθέσεων» (“letter of intent”), όπως γράφει η Καθημερινή της Κυριακής (12/10).
Με δύο λόγια, αντί του παραδοσιακού μνημονίου, θα υπάρχει ένα μνημόνιο, όχι κατ΄ανάγκη χαλαρότερο ή ηπιότερο, σε άλλη μορφή, που θα ονομάζεται τώρα π.χ «επιστολή προθέσεων» και αντί η κηδεμονία να παίρνει τη μορφή της παραδοσιακής τρόικας θα ασκείται τώρα πιο «ευρωπαϊκά», αλλά όχι λιγότερο ασφυκτικά, μέσω της ΕΕ και της ΕΚΤ, με δευτερεύοντα το ρόλο του ΔΝΤ.
Σωστά, λοιπόν, οικονομικοί παρατηρητές έλεγαν στην Iskra ότι πάει να αλλάξει ο Μανωλιός, φορώντας, περίπου, τα ρούχα του αλλοιώς!
Στη συνέχεια η Iskra παραθέτει επίκαιρο άρθρο-ανάλυση σχετικά με την "προληπτική στήριξη", το οποίο, παρ΄ότι μάλλον "εξωραϊστικό", περιέχει αρκετά ενημερωτικά στοιχεία για το νέο καθεστώς κηδεμονίας της χώρας:
ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΠΡΟΛΗΠΤΙΚΗ ΣΤΗΡΙΞΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
Του ΓΙΩΡΓΟΥ Χ. ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ*
Το καθεστώς προληπτικής στήριξης το οποίο συνέστησε η Κριστίν Λαγκάρντ για την Ελλάδα την επόμενη ημέρα, δίνει τη δυνατότητα να ενταχθεί η Ελλάδα σε ένα διαφορετικό καθεστώς επιτήρησης, που ονομάζεται ενισχυμένη εποπτεία (σ. Iskra:μνημόνιο σε άλλη μορφή). Το σύστημα αυτό επιτρέπει μια πιο διακριτική συμμετοχή του ΔΝΤ και αναθέτει το κύριο βάρος των ελέγχων και των συστάσεων στην Κομισιόν.
Στην ουσία η «ενισχυμένη εποπτεία» δημιουργήθηκε με βάση την εμπειρία των μνημονίων και της τρόικας σε Ελλάδα, Πορτογαλία, Ιρλανδία και επί της ουσίας κωδικοποιεί και συστηματοποιεί ένα μηχανισμό που επιτρέπει στην Ευρωζώνη να στηρίζει οικονομικά μια χώρα όταν χρειαστεί, αλλά και να την εποπτεύει (σ. Isκra: στη βάση προγράμματος). Πρόκειται για έναν μηχανισμό που αφορά τις χώρες που δέχονται χρηματοδότηση, ο οποίος είναι διαφορετικός, πιο αυστηρός από την οικονομική εποπτεία που ασκεί η Κομισιόν σε όλες τις χώρες με βάση το σύμφωνο σταθερότητας.
Όπως και με τις δανειακές συμβάσεις (τα μνημόνια) στην ενισχυμένη εποπτεία προβλέπονται διαδικασίες για να ορίζονται στόχοι, τόσο στην οικονομική πολιτική όσο και στα δημόσια οικονομικά, καθορίζονται προϋποθέσεις και υπάρχουν διαδικασίες ελέγχου και εκθέσεων προόδου, οι οποίες όμως γίνονται σε εξάμηνη βάση και όχι τρίμηνη.
Η ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ
Η γραμμή προλητπικής στήριξης (Precautionary Credit Line) του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ESM/EFSF) θέτει στη διάθεση του κράτους ποσά που μπορεί να χρησιμοποιηθούν εάν χρειαστεί και δίνει τη δυνατότητα στον ESM να απορροφά μέρος των εκδόσεων κρατικών ομολόγων, εφόσον οι συνθήκες το απαιτούν (εάν π.χ. δεν απορροφάται η έκδοση, εάν τα επιτόκια είναι υψηλά κ.λπ.). Προϋπόθεση για κάτι τέτοιο είναι η χώρα να έχει ανακτήσει την πρόσβαση στις αγορές, επομένως μπορεί η στήριξη αυτή να πραγματοποιηθεί αφότου εκδοθούν ορισμένες σειρές νέων ομολόγων και δημιουργηθεί μια καμπύλη επιτοκίων σε διαφορετικές διάρκειες.
Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΔΝΤ
Το ΔΝΤ μπορεί να συμμετέχει στη διαδικασία της ενισχυμένης εποπτείας (εφόσον κάτι τέτοιο κρίνεται απαραίτητο σύμφωνα με τον κανονισμό) αλλά τον κεντρικό ρόλο τον έχει η Κομισιόν στην οποία, ουσιαστικά, «αναφέρεται» το ΔΝΤ. Συμμετέχει επίσης και η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα.
Τα βασικά συστατικά της τρόικας δηλαδή παραμένουν, αλλά σε διαφορετική μορφή, η οποία συμβαδίζει με τις ευρωπαϊκές δομές.
Πιθανότατα το ΔΝΤ θα παραμείνει συνδεδεμένο με την ελληνική υπόθεση με έναν πιο “διακριτικό” ρόλο, έως ότου εξοφληθούν τα δάνεια που έχει δώσει, ακόμα και αν η Ελλάδα δεν εισπράξει τις εναπομένουσες έως το 2016 δόσεις.
Η διαφορά, όμως, είναι ότι θα είναι η Κομισιόν εκείνη που θα επικοινωνεί με την ελληνική κυβέρνηση και εφόσον το ΔΝΤ έχει κάποια παρέμβαση να κάνει για τα ελληνικά θέματα θα την κάνει προς την Κομισιόν.
Το ΔΝΤ θα συμμετέχει στο ελληνικό πρόγραμμα μέσω Βρυξελλών και οι εκπρόσωποι του οργανισμού δεν θα έρχονται στην Αθήνα.
Πρόκειται για μια διευθέτηση η οποία θα επιτρέψει στην κυβέρνηση να αναγγείλει την αποχώρηση του ΔΝΤ και της τρόικας αφού η σχέση της Ελλάδας με τους δανειστές θα εντάσσεται πλέον σε καθαρά ευρωπαϊκές διαδικασίες.
*Πηγή: newmoney.gr
Στη συνέχεια, για τη σφαιρικότερη ενημέρωση των αναγνωστών η Iskra παραθέτει, χωρίς κρίσεις και σχόλια, άρθρο- ρεπορτάζ από το "Βήμα της Κυριακής" (12/10) το οποίο,όμως, μάλλον καλλωπίζει τις εξελίξεις αλλά περιέχει και ενημερωικά στοιχεία σχετικά με την "Προληπτική Στήριξη":
ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΟΡΟΙ ΛΑΓΚΑΡΝΤ ΓΙΑ «ΣΥΝΑΙΝΕΤΙΚΟ ΔΙΑΖΥΓΙΟ»
ΑΠΟ ΤΟ ΜΝΗΜΟΝΙΟ ΣΤΟ «ΟΧΗΜΑ ΕΞΟΔΟΥ» ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΥ ΣΤΑΘΕΡΟΤΗΤΑΣ (ESM)
ΑΠΟ ΤΟ ΜΝΗΜΟΝΙΟ ΣΤΟ «ΟΧΗΜΑ ΕΞΟΔΟΥ» ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΥ ΣΤΑΘΕΡΟΤΗΤΑΣ (ESM)
Του ΑΡΓΥΡΗ ΠΑΠΑΣΤΑΘΗ*
Στην τελική φάση μπαίνει η συζήτηση για την έξοδο της Ελλάδας από το Μνημόνιο. Τα πρώτο κρίσιμο ραντεβού είναι σήμερα στην Ουάσιγκτον ανάμεσα στη γενική διευθύντρια του ΔΝΤ Κριστίν Λαγκάρντ και στην ελληνική διαπραγματευτική ομάδα, ενώ τη Δευτέρα ακολουθεί Eurogroup στο Λουξεμβούργο.
Με δεδομένο ότι το ευρωπαϊκό Μνημόνιο εκπνέει στο τέλος του χρόνου και ότι ο Πρωθυπουργός δήλωσε ότι η Ελλάδα δεν θα ζητήσει τις υπόλοιπες δόσεις από το ΔΝΤ (ως τον Μάρτιο του 2016), η ώρα για την τελική διευθέτηση του θέματος πλησιάζει. Η όλη συζήτηση αφορά βεβαίως το τι θα συμβεί από την Πρωτοχρονιά του 2015, μετά το πέρας της τρέχουσας αξιολόγησης από την τρόικα και την εκταμίευση των τελευταίων δόσεων, ύψους 7,2 δις ευρώ, από την ΕΕ και το Ταμείο.
Όπως πληροφορείται «Το Βήμα», οι εταίροι αποδέχονται κατ΄αρχάς την ελληνική θέση για την έξοδο από το καθεστώς του Μνημονίου και της τρόικας που επιβλήθηκε στη χώρα το 2010. Ωστόσο η άποψη που επικρατεί σε Ουάσιγκτον και Βρυξέλλες είναι ότι πρέπει η Ελλάδα να μη μείνει χωρίς στήριξη στις ταργμένες (αυτόν τον καιρό) διεθνείς αγορές. Έτσι ΕΕ και ΔΝΤ φαίνεται ότι συμφωνούν σε ένα μεταβατικό «όχημα εξόδου» (η «προληπτικής στήριξης» κατά την κυρία Λαγκάρντ) με τη συνδρομή του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ESM).
H δικλίδα ασφαλείας που εξετάζεται αφορά το άνοιγμα μιας προληπτικής χρηματοδοτικής γραμμής από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας (ESM). Πρόκειται για ένα σχήμα που δημιουργήθηκε με στόχο να διευκολυνθούν τα κράτη μέλη της ευρωζώνης ώστε να «διατηρούν συνεχή πρόσβαση στις αγορές, ενισχύοντας την αξιοπιστία των μακροοικονομικών τους επιδόσεων και εξασφαλίζοντας ταυτόχρονα ένα επαρκές δίχτυ ασφαλείας» αναφέρει ο ESM. Ισχύει για έναν χρόνο, με δυνατότητες παράτασης για 6+6 μήνες.
ΟΙ ΔΥΟ ΕΚΔΟΧΕΣ
Υπάρχουν δύο εκδοχές. Για την ένταξη στο πρώτο σχήμα, την Προληπτική Γραμμή Χρηματοδότησης υπό όρους (PCCL), τα βασικά κριτήρια είναι τα εξής: «Βιώσιμο δημόσιο χρέος, σεβασμός των δεσμεύσεων στο πλαίσιο της διαδικασίας υπερβολικού ελλείμματος (ΕΙΡ), ιστορικό πρόσβασης στις αγορές κεφαλαίων με λογικούς όρους και απουσία προβλημάτων φερεγγυότητας των τραπεζών που θα μπορούσαν να προκαλέσουν συστημικές απειλές για τη σταθερότητα του τραπεζικού συστήματος της ευρωζώνης». Αν κάποια χώρα δεν πληροί όλα τα παραπάνω, περνάει στη δεύτερη εκδοχή, στην Ενισχυμένη Γραμμή Χρηματοδότησης (ΕCCL), η οποία παραχωρείται με ενισχυμένους όρους, αλλά και απαιτήσεις για τη λήψη διορθωτικών μέτρων.
Η Ελλάδα, μετά τα stress tests των τραπεζών και την έκθεση βιωσιμότητας του χρέους, θα πληροί τα τυπικά κριτήρια για την Προληπτική Γραμμή (PCCL) που προβλέπει πιο «χαλαρή» εποπτεία (σ. Iskra: υπεραισιόδοξη εκτίμηση). Ευρωπαϊκοί κύκλοι επεξεργάζονται τον συνδυασμό αυτού του σχήματος με το Εθνικό Σχέδιο Ανάπτυξης. Πιο απλά, η τεχνική βάση θα είναι η χρηματοδοτική γραμμή και το πολιτικό «εποικοδόμημα» δεν θα είναι Μνημόνιο, αλλά ένα ελληνικό σχέδιο ανάκαμψης που θα συμφωνηθεί με την ΕΕ (σ. Iskra: εδώ το ρεπορτάζ λειτουργεί ανοιχτά προπαγανδιστικά).
Σύμφωνα με τα επίσημα κείμενα του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας, η εποπτεία για την περίοδο διαθεσιμότητας της πιστωτικής γραμμής πραγματοποιείται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα με συμμετοχή (« όπου χρειάζται») του ΔΝΤ. Ωστόσο πρόκειται για κατ΄εξοχήν ευρωπαϊκό σχήμα, στο οποίο το ΔΝΤ θα έχει αποκλειστικά τεχνική συνδρομή, ενώ δεν υπογράφεται κανενός είδους συμφωνία δανεισμού με την Ουάσιγκτον.
ΟΙ ΠΡΟΫΟΘΕΣΕΙΣ
Σύμφωνα με έγκυρες πηγές, η κ. Λαγκάρντ θα μεταφέρει στην ελληνική πλευρά την καταστατική θέση του ΔΝΤ, που είναι ότι η συμμετοχή σε πρόγραμμα του είναι εθελοντική και ότι η πόρτα της εξόδου για κάθε χώρα είναι ανοιχτή. Από την άλλη πλευρά θα περιγράψει τους όρους ενός συναινετικού διαζυγίου, με τρόπο που θα διασφαλίζει την ομαλή μετάβαση για την Ελλάδα αλλά και το άμεσο συμφέρον του ΔΝΤ, που δεν είναι άλλο από το να πάρει πίσω τα χρήματα που δάνεισε στη χώρα μας.
Σε αυτό το πλαίσιο η κ. Λαγκάρντ αναμένεται να θέσει τρεις όρους:
- Η Ελλάδα θα πρέπει να ολοκληρώσει χωρίς εκπτώσεις την τρέχουσα αξιολόγηση της τρόικας που περιλαμβάνει δύσκολες μεταρρυθμίσεις στο Δημόσιο, στα εργασιακά και στο Ασφαλιστικό, ώστε να δώσει ένα θετικό σήμα στις αγορές για την επόμενη μέρα.
- Να υπάρχει ένα πρόγραμμα «προληπτικής στήριξης» από τους επίσημους πιστωτές, άποψη που εξέφρασε και δημοσίως η γενική διευθύντρια μιλώντας σε συνέντευξη τύπου στο πλαίσιο της ετήσιας συνόδου του ταμείου. Το σκεπτικό του ΔΝΤ είναι ότι η Ελλάδα πρέπει να είναι διασφαλισμένη απέναντι σε κάθε ενδεχόμενο και παράλληλα να συνεχιστεί απρόσκοπτα η πρόσβαση των ελληνικών τραπεζών στις γραμμές της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας.
- Το ΔΝΤ θα ζητήσει από τους Ευρωπαίους να εγγυηθούν ξανά τη βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους αναλαμβάνοντας συγκεκριμένες δεσμεύσεις.
ΤΑ 25 ΔΙΣ ΕΥΡΩ
Το «όχημα εξόδου» πρέπει να προβλέπει σαφώς το πώς θα καλυφθεί το χρηματοδοτικό κενό των 25 δις ευρώ για τη διετία 2015-2016, εφόσον η Ελλάδα δεν θα ζητήσει δόσεις του ΔΝΤ ύψους 12,8 δις ευρώ. Σύμφωνα με τους σχεδιασμούς που γίνονται το ποσό θα μπορούσε να εξασφαλιστεί από τις εξής πηγές**:
--Από το «μαξιλάρι» διαθεσίμων της κυβέρνησης που είναι 5 δις ευρώ και θα φτάσει τα 7 δις στο τέλος του έτους.
--Με ένα ποσό από 8 ως 11 δις από το υπόλοιπο του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας μετά τα stress tests των τραπεζών.
--Με ποσό ύψους 8 δις ευρώ που προκύπτει για το διάστημα 2015-2016 από τις επιστροφές κερδών από ελληνικά ομόλογα από ευρωπαϊκές κεντρικές τράπεζες (ANFA’s και SNP’s).
--Με την προσφυγή στις αγορές για εκδόσεις ομολόγων διάρκειας 7 και 10 ετών, όπως προβλέπεται στο προσχέδιο του προϋπολογισμού.
--Με έντοκα γραμμάτια διάρκειας μεγαλύτερης των 26 εβδομάδων.
--Με την ανταλλαγή υφιστάμενων εκδόσεων ομολόγων με νέες εκδόσεις.
*Πηγή: Βήμα, 12/10/14
**Οι πηγές: που ακολουθούν στο ρεπορτάζ είναι υπεραισιόδοξες
Στη συνέχεια η Iskra παραθέτει ενδιαφέρον ρεπορτάζ του Γ. Αγγελή από το Capital.gr (12/10):
ΝΤΡΑΓΚΙ ΚΑΙ ΒΕΡΟΛΙΝΟ ΘΕΛΟΥΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ ΤΟ 2015
Του ΓΙΑΝΝΗ ΑΓΓΕΛΗ*
Η Ευρωζώνη έχει μεγάλο πρόβλημα, που θα αρχίσει να αναδύεται μέσα στους επόμενους έξι μήνες, και το πρόβλημα αυτό έχει δύο ονόματα: Γαλλία και Ιταλία. Οι δύο χώρες μαζί έχουν δημόσιο χρέος που ξεπερνά πλέον τα 4 τρισ. ευρώ και συνεχίζουν να βυθίζονται στο πηγάδι της ύφεσης και του αποπληθωρισμού.
Μπροστά στο πρόβλημα αυτό, η ΕΚΤ είναι υποχρεωμένη να βάλει στο τραπέζι τον βαρύ οπλισμό και αυτός δεν είναι άλλος από την αγορά κρατικών ομολόγων. Μέσα στο περιβάλλον αυτό, «όλοι θέλουν να έχουν το κεφάλι τους ήσυχο με την Ελλάδα...» και αυτό δεν μπορεί να γίνει «με τους πολιτικο-οικονομικούς ακροβατισμούς της Αθήνας...», καταπώς αναφέρεται μεταξύ διπλωματικών κύκλων στις Βρυξέλλες.
Κυβερνητικό στέλεχος του Βερολίνου που πρόκειται να επισκεφθεί σύντομα την Αθήνα εξηγούσε στο «Κ» ότι «η κατάσταση στην Ευρώπη εξελίσσεται σε λάθος κατεύθυνση. Η προσοχή μας συγκεντρώνεται στις οικονομίες της Γαλλίας και της Ιταλίας, όπου οι παρεμβάσεις θα είναι εξαιρετικά κρίσιμες για το ευρώ την επόμενη περίοδο. Κανείς δεν θέλει να διατηρεί ή, πολύ περισσότερο, να δημιουργεί προβλήματα στην Ελλάδα. Αλλά και η κυβέρνηση στην Αθήνα πρέπει να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις της. Έχουν γίνει πολλά, αλλά πρέπει να γίνουν περισσότερα. Και έτσι θα διασφαλιστεί κάθε απαραίτητη στήριξη. Μέχρι στιγμής γνωρίζουμε ότι η Ελλάδα θα χρειαστεί στήριξη και το 2015, αλλά αυτό μπορεί να γίνει μόνο με επαρκείς δεσμεύσεις από την πλευρά της (σ.σ.: της Ελλάδας)...».
Από την ίδια πλευρά, πάντως, είναι αξιοσημείωτο ότι αναγνωρίζεται η άμεση ανάγκη ελάφρυνσης των φορολογικών βαρών και η χρηματοδότηση της οικονομίας.
Αυτήν την «αλήθεια» επανέφερε την Πέμπτη στις δηλώσεις του ο κ. Ντράγκι, εξηγώντας ότι η Ελλάδα θα μπορεί να συμμετάσχει στα προγράμματα της ΕΚΤ μόνο εφόσον παραμένει σε πρόγραμμα δεσμευτικό (Μνημόνιο) για την οικονομική της πολιτική.
Διαφορετικά, θα πρέπει να έχει εξασφαλίσει αναβάθμιση του χρέους της από τις αγορές σε επαρκές rating από τους οίκους αξιολόγησης. Όπως, μάλιστα, διευκρίνισε η ΕΚΤ σε απάντησή της σε ερώτημα του Capital.gr, δεν επαρκεί καν η δέσμευση της Ελλάδας από τη συμφωνία της με το ΔΝΤ –που διαρκεί μέχρι τον Μάρτιο του 2016– και απαιτείται «ευρωπαϊκό πρόγραμμα»...
Κατά τις εκτιμήσεις του Βερολίνου, απαιτείται και τρίτο δάνειο/Μνημόνιο, που θα καλύψει την περίοδο μέχρι και το 2016-2017. Αυτό είπε από τη Νάπολι ο κ. Ντράγκι, αναφερόμενος στο πώς οι ελληνικές τράπεζες θα συμμετέχουν στα προγράμματα χρηματοδότησης της ΕΚΤ.
Η απάντηση που ετοιμάζει η κυβέρνηση
Απέναντι στις εκτιμήσεις αυτές, η κυβέρνηση στην Αθήνα απαντά ότι δεν υπάρχει ανάγκη νέου δανείου/Μνημονίου. Η άποψη που εκφράζεται αρμοδίως είναι ότι τόσο το δημοσιονομικό κενό του 2015 όσο και το χρηματοδοτικό κενό του 2015-2016 μπορούν να καλυφθούν χωρίς νέα δάνειο.
Για τον λόγο αυτό, μάλιστα, έχει ετοιμαστεί ένα πολύ «δουλεμένο» πρόγραμμα έκδοσης εντόκων γραμματίων και ομολόγων μεγάλης διάρκειας, με το οποίο θα καλυφθεί «υπό προϋποθέσεις» μεγάλο μέρος του χρηματοδοτικού κενού. Οι προϋποθέσεις, βέβαια, είναι το καθοριστικό στοιχείο εδώ, γιατί έχουν να κάνουν με τα όσα πρόκειται να γίνουν σε επίπεδο Ευρωζώνης από την ΕΚΤ και τη νέα Κομισιόν, αλλά και από την πορεία των πολιτικών κυρίως εξελίξεων στην Ελλάδα.
Η αγορά κρατικών ομολόγων και η εμπλοκή της Αθήνας
Το κρίσιμο σημείο των εξελίξεων στην Ευρωζώνη που επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό το επιμέρους πρόβλημα της Ελλάδας έχει να κάνει με το τελευταίο βήμα της... καμπάνιας του κ. Ντράγκι, την αγορά κρατικών ομολόγων. Πρόσφατο δημοσίευμα του Capital.gr παρουσίασε τις απόψεις τέως κεντρικού τραπεζίτη, ο οποίος, από τα ελληνικά νησιά όπου βρέθηκε για διακοπές, υποστήριξε με βεβαιότητα ότι η ΕΚΤ πριν από το τέλος του έτους ή το αργότερο στις αρχές του 2015 θα προχωρήσει σε «λελογισμένη αγορά κρατικών ομολόγων» μέσω της δευτερογενούς αγοράς.
Στην εκτίμησή του αυτή, μάλιστα, η οποία βασίζεται στις συζητήσεις που είχαν γίνει πριν αυτός αποχωρήσει από το Συμβούλιο της ΕΚΤ, είχαν οριοθετηθεί και οι ποσοτικοί στόχοι για το πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης.
Η συμμετοχή της Ελλάδας στο πρόγραμμα αυτό είναι και το σημείο-«κλειδί» για την περαιτέρω πορεία του ελληνικού χρέους, που εξαρτάται, όμως, όπως εξήγησε την Πέμπτη ο πρόεδρος της ΕΚΤ, από το αν η Ελλάδα παραμένει ή όχι σε πρόγραμμα εγγύησης από την Ε.Ε... Διαφορετικά, θα πρέπει η Ελλάδα, με κάποιο θαυματουργό τρόπο, να έχει αναβαθμιστεί... κατακόρυφα από τους οίκους αξιολόγησης. Στο σημείο αυτό υπάρχει ένα δεύτερο «κλειδί» για την υπόθεση της Ελλάδας.
Όπως εξηγούν στο «Κ» εμπλεκόμενα στις διαδικασίες αυτές αρμόδια κοινοτικά στελέχη, η «βιασύνη» του κ. Ντράγκι στο να προχωρήσει στην αγορά κρατικών ομολόγων συνδέεται με τα αποτελέσματα των stress tests.
Στις προθέσεις του κ. Ντράγκι είναι να δείξει τις πραγματικές –μεγάλες, δηλαδή– κεφαλαιακές ανάγκες των τραπεζών. Αλλά ταυτόχρονα προτίθεται να έχει δημιουργήσει το περιβάλλον για την ευχερή τους κάλυψη από τις αγορές. Και αυτό δεν μπορεί να γίνει αν η ΕΚΤ δεν έχει φροντίσει να υπάρχουν «φθηνά» κεφάλαια στην αγορά, έτοιμα να καλύψουν το κενό.
Κάπου εδώ μπαίνει η ενεργοποίηση του εργαλείου της «ποσοτικής χαλάρωσης» και της αγοράς κρατικών και ιδιωτικών τίτλων, περίπου με τη μορφή που έγινε στις ΗΠΑ. Η πτώση επιτοκίων που θα προκληθεί στις αγορές θα επηρεάσει κατ΄ αρχάς τις χώρες του ευρωπαϊκού Νότου. Ορισμένοι αναλυτές υποστηρίζουν ότι αυτό δεν μπορεί να καθυστερήσει και θα πρέπει να γίνει αμέσως μετά τα stress tests, ήτοι μέσα στον Νοέμβριο. Αυτό θα αλλάξει ευνοϊκά το περιβάλλον υποδοχής των εκδόσεων ελληνικών ομολόγων που ετοιμάζει ο ΟΔΔΗΧ και σε αυτό ποντάρει η ελληνική πλευρά. Σε αυτό το παιχνίδι των στιγμών κάθε λάθος επιλογή θα κοστίσει ακριβά...
*Πηγή:capital.gr
Το «όχημα εξόδου» πρέπει να προβλέπει σαφώς το πώς θα καλυφθεί το χρηματοδοτικό κενό των 25 δις ευρώ για τη διετία 2015-2016, εφόσον η Ελλάδα δεν θα ζητήσει δόσεις του ΔΝΤ ύψους 12,8 δις ευρώ. Σύμφωνα με τους σχεδιασμούς που γίνονται το ποσό θα μπορούσε να εξασφαλιστεί από τις εξής πηγές**:
--Από το «μαξιλάρι» διαθεσίμων της κυβέρνησης που είναι 5 δις ευρώ και θα φτάσει τα 7 δις στο τέλος του έτους.
--Με ένα ποσό από 8 ως 11 δις από το υπόλοιπο του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας μετά τα stress tests των τραπεζών.
--Με ποσό ύψους 8 δις ευρώ που προκύπτει για το διάστημα 2015-2016 από τις επιστροφές κερδών από ελληνικά ομόλογα από ευρωπαϊκές κεντρικές τράπεζες (ANFA’s και SNP’s).
--Με την προσφυγή στις αγορές για εκδόσεις ομολόγων διάρκειας 7 και 10 ετών, όπως προβλέπεται στο προσχέδιο του προϋπολογισμού.
--Με έντοκα γραμμάτια διάρκειας μεγαλύτερης των 26 εβδομάδων.
--Με την ανταλλαγή υφιστάμενων εκδόσεων ομολόγων με νέες εκδόσεις.
*Πηγή: Βήμα, 12/10/14
**Οι πηγές: που ακολουθούν στο ρεπορτάζ είναι υπεραισιόδοξες
Στη συνέχεια η Iskra παραθέτει ενδιαφέρον ρεπορτάζ του Γ. Αγγελή από το Capital.gr (12/10):
ΝΤΡΑΓΚΙ ΚΑΙ ΒΕΡΟΛΙΝΟ ΘΕΛΟΥΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ ΤΟ 2015
Του ΓΙΑΝΝΗ ΑΓΓΕΛΗ*
Η Ευρωζώνη έχει μεγάλο πρόβλημα, που θα αρχίσει να αναδύεται μέσα στους επόμενους έξι μήνες, και το πρόβλημα αυτό έχει δύο ονόματα: Γαλλία και Ιταλία. Οι δύο χώρες μαζί έχουν δημόσιο χρέος που ξεπερνά πλέον τα 4 τρισ. ευρώ και συνεχίζουν να βυθίζονται στο πηγάδι της ύφεσης και του αποπληθωρισμού.
Μπροστά στο πρόβλημα αυτό, η ΕΚΤ είναι υποχρεωμένη να βάλει στο τραπέζι τον βαρύ οπλισμό και αυτός δεν είναι άλλος από την αγορά κρατικών ομολόγων. Μέσα στο περιβάλλον αυτό, «όλοι θέλουν να έχουν το κεφάλι τους ήσυχο με την Ελλάδα...» και αυτό δεν μπορεί να γίνει «με τους πολιτικο-οικονομικούς ακροβατισμούς της Αθήνας...», καταπώς αναφέρεται μεταξύ διπλωματικών κύκλων στις Βρυξέλλες.
Κυβερνητικό στέλεχος του Βερολίνου που πρόκειται να επισκεφθεί σύντομα την Αθήνα εξηγούσε στο «Κ» ότι «η κατάσταση στην Ευρώπη εξελίσσεται σε λάθος κατεύθυνση. Η προσοχή μας συγκεντρώνεται στις οικονομίες της Γαλλίας και της Ιταλίας, όπου οι παρεμβάσεις θα είναι εξαιρετικά κρίσιμες για το ευρώ την επόμενη περίοδο. Κανείς δεν θέλει να διατηρεί ή, πολύ περισσότερο, να δημιουργεί προβλήματα στην Ελλάδα. Αλλά και η κυβέρνηση στην Αθήνα πρέπει να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις της. Έχουν γίνει πολλά, αλλά πρέπει να γίνουν περισσότερα. Και έτσι θα διασφαλιστεί κάθε απαραίτητη στήριξη. Μέχρι στιγμής γνωρίζουμε ότι η Ελλάδα θα χρειαστεί στήριξη και το 2015, αλλά αυτό μπορεί να γίνει μόνο με επαρκείς δεσμεύσεις από την πλευρά της (σ.σ.: της Ελλάδας)...».
Από την ίδια πλευρά, πάντως, είναι αξιοσημείωτο ότι αναγνωρίζεται η άμεση ανάγκη ελάφρυνσης των φορολογικών βαρών και η χρηματοδότηση της οικονομίας.
Αυτήν την «αλήθεια» επανέφερε την Πέμπτη στις δηλώσεις του ο κ. Ντράγκι, εξηγώντας ότι η Ελλάδα θα μπορεί να συμμετάσχει στα προγράμματα της ΕΚΤ μόνο εφόσον παραμένει σε πρόγραμμα δεσμευτικό (Μνημόνιο) για την οικονομική της πολιτική.
Διαφορετικά, θα πρέπει να έχει εξασφαλίσει αναβάθμιση του χρέους της από τις αγορές σε επαρκές rating από τους οίκους αξιολόγησης. Όπως, μάλιστα, διευκρίνισε η ΕΚΤ σε απάντησή της σε ερώτημα του Capital.gr, δεν επαρκεί καν η δέσμευση της Ελλάδας από τη συμφωνία της με το ΔΝΤ –που διαρκεί μέχρι τον Μάρτιο του 2016– και απαιτείται «ευρωπαϊκό πρόγραμμα»...
Κατά τις εκτιμήσεις του Βερολίνου, απαιτείται και τρίτο δάνειο/Μνημόνιο, που θα καλύψει την περίοδο μέχρι και το 2016-2017. Αυτό είπε από τη Νάπολι ο κ. Ντράγκι, αναφερόμενος στο πώς οι ελληνικές τράπεζες θα συμμετέχουν στα προγράμματα χρηματοδότησης της ΕΚΤ.
Η απάντηση που ετοιμάζει η κυβέρνηση
Απέναντι στις εκτιμήσεις αυτές, η κυβέρνηση στην Αθήνα απαντά ότι δεν υπάρχει ανάγκη νέου δανείου/Μνημονίου. Η άποψη που εκφράζεται αρμοδίως είναι ότι τόσο το δημοσιονομικό κενό του 2015 όσο και το χρηματοδοτικό κενό του 2015-2016 μπορούν να καλυφθούν χωρίς νέα δάνειο.
Για τον λόγο αυτό, μάλιστα, έχει ετοιμαστεί ένα πολύ «δουλεμένο» πρόγραμμα έκδοσης εντόκων γραμματίων και ομολόγων μεγάλης διάρκειας, με το οποίο θα καλυφθεί «υπό προϋποθέσεις» μεγάλο μέρος του χρηματοδοτικού κενού. Οι προϋποθέσεις, βέβαια, είναι το καθοριστικό στοιχείο εδώ, γιατί έχουν να κάνουν με τα όσα πρόκειται να γίνουν σε επίπεδο Ευρωζώνης από την ΕΚΤ και τη νέα Κομισιόν, αλλά και από την πορεία των πολιτικών κυρίως εξελίξεων στην Ελλάδα.
Η αγορά κρατικών ομολόγων και η εμπλοκή της Αθήνας
Το κρίσιμο σημείο των εξελίξεων στην Ευρωζώνη που επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό το επιμέρους πρόβλημα της Ελλάδας έχει να κάνει με το τελευταίο βήμα της... καμπάνιας του κ. Ντράγκι, την αγορά κρατικών ομολόγων. Πρόσφατο δημοσίευμα του Capital.gr παρουσίασε τις απόψεις τέως κεντρικού τραπεζίτη, ο οποίος, από τα ελληνικά νησιά όπου βρέθηκε για διακοπές, υποστήριξε με βεβαιότητα ότι η ΕΚΤ πριν από το τέλος του έτους ή το αργότερο στις αρχές του 2015 θα προχωρήσει σε «λελογισμένη αγορά κρατικών ομολόγων» μέσω της δευτερογενούς αγοράς.
Στην εκτίμησή του αυτή, μάλιστα, η οποία βασίζεται στις συζητήσεις που είχαν γίνει πριν αυτός αποχωρήσει από το Συμβούλιο της ΕΚΤ, είχαν οριοθετηθεί και οι ποσοτικοί στόχοι για το πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης.
Η συμμετοχή της Ελλάδας στο πρόγραμμα αυτό είναι και το σημείο-«κλειδί» για την περαιτέρω πορεία του ελληνικού χρέους, που εξαρτάται, όμως, όπως εξήγησε την Πέμπτη ο πρόεδρος της ΕΚΤ, από το αν η Ελλάδα παραμένει ή όχι σε πρόγραμμα εγγύησης από την Ε.Ε... Διαφορετικά, θα πρέπει η Ελλάδα, με κάποιο θαυματουργό τρόπο, να έχει αναβαθμιστεί... κατακόρυφα από τους οίκους αξιολόγησης. Στο σημείο αυτό υπάρχει ένα δεύτερο «κλειδί» για την υπόθεση της Ελλάδας.
Όπως εξηγούν στο «Κ» εμπλεκόμενα στις διαδικασίες αυτές αρμόδια κοινοτικά στελέχη, η «βιασύνη» του κ. Ντράγκι στο να προχωρήσει στην αγορά κρατικών ομολόγων συνδέεται με τα αποτελέσματα των stress tests.
Στις προθέσεις του κ. Ντράγκι είναι να δείξει τις πραγματικές –μεγάλες, δηλαδή– κεφαλαιακές ανάγκες των τραπεζών. Αλλά ταυτόχρονα προτίθεται να έχει δημιουργήσει το περιβάλλον για την ευχερή τους κάλυψη από τις αγορές. Και αυτό δεν μπορεί να γίνει αν η ΕΚΤ δεν έχει φροντίσει να υπάρχουν «φθηνά» κεφάλαια στην αγορά, έτοιμα να καλύψουν το κενό.
Κάπου εδώ μπαίνει η ενεργοποίηση του εργαλείου της «ποσοτικής χαλάρωσης» και της αγοράς κρατικών και ιδιωτικών τίτλων, περίπου με τη μορφή που έγινε στις ΗΠΑ. Η πτώση επιτοκίων που θα προκληθεί στις αγορές θα επηρεάσει κατ΄ αρχάς τις χώρες του ευρωπαϊκού Νότου. Ορισμένοι αναλυτές υποστηρίζουν ότι αυτό δεν μπορεί να καθυστερήσει και θα πρέπει να γίνει αμέσως μετά τα stress tests, ήτοι μέσα στον Νοέμβριο. Αυτό θα αλλάξει ευνοϊκά το περιβάλλον υποδοχής των εκδόσεων ελληνικών ομολόγων που ετοιμάζει ο ΟΔΔΗΧ και σε αυτό ποντάρει η ελληνική πλευρά. Σε αυτό το παιχνίδι των στιγμών κάθε λάθος επιλογή θα κοστίσει ακριβά...
*Πηγή:capital.gr
Από iskra
View the Original article
0 Σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Θα σας παρακαλούσαμε θερμά να είστε κόσμιοι στους χαρακτηρισμούς σας, επειδή υπάρχουν καθημερινά και αρκετοί επισκέπτες του ιστολογίου οι οποίοι είναι ανήλικοι.
Τα σχόλια στα blogs υπάρχουν για να συνεισφέρουν οι αναγνώστες στο διάλογο. Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές.
Τα σχόλια θα εγκρίνονται μόνο όταν είναι σχετικά με το θέμα, δεν αναφέρουν προσωπικούς, προσβλητικούς χαρακτηρισμούς, καθώς επίσης και τα σχόλια που δεν παραπέμπουν σε οποιοδήποτε διαφημιστικό υλικό.
Επίσης, όταν μας αποστέλλονται κείμενα (μέσω σχολίων ή ηλεκτρονικού ταχυδρομείου), παρακαλείσθε να αναγράφετε την αντίστοιχη πηγή τους σε περίπτωση που δεν είναι δικά σας.
Τα σχόλια δημοσιεύονται με μικρή καθυστέρηση και αφού τα ελέγξει κάποιος
από τη διαχείριση, όχι για λογοκρισία αλλά για έλεγχο για μη αναφορά
σε προσωπικά δεδομένα, τηλέφωνα, διευθύνσεις ή υβριστικά μηνύματα
ή δεσμούς (Link) με σεξουαλικό περιεχόμενο.
Τα σχόλια, οι απόψεις των σχολιαστών δεν απηχούν κατ ανάγκη
τις απόψεις του ιστολογίου μας και δεν φέρουμε καμία ευθύνη γι’ αυτά.
Ευχαριστούμε για την κατανόησή σας...
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------